• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85563
+
-

یک قدم تا  نینوا

300 هزار اصفهانی؛ زائر حرم / 63 هزار یزدی رهسپار کربلا شدند / افزایش ۳ برابری زائران چهارمحال و بختیاری در اجتماع اربعین

یک قدم تا  نینوا

300 هزار اصفهانی؛ زائر حرم

به شوق کربلا، راهیان عشق دل به جاده زده‌اند تا اربعین حسین(ع) را هرچه باشکوه‌تر در سرزمین کربلا عزاداری کنند. همایش اربعین در عزای چهلمین روز شهادت یاران کربلا خلاصه نمی‌شود، بلکه یک گردهمایی بزرگ از مریدان مکتب آزادگی است که دوستداران امام آزادگان جهان را از فرسنگ‌ها دورتر و از گوشه و کنار جهان اسلام به مزار شهدای کربلا می‌کشاند، روزی برای میلیون‌ها دلداده امام حسین(ع) که برای رسیدن به آن لحظه‌‌شماری کرده‌اند و روزی برای عاشقانی که با پای پیاده مسیری طولانی را زیر پا می‌گذارند و از سختی‌ و خستگی‌های راه، نمی‌هراسند. 

رهپویان حسینی در این مسیر نیاز به امکانات و خدماتی دارند که تهیه و تدارک آنها از مدت‌ها پیش در استان اصفهان آغاز شده است؛ نیروها به کربلا اعزام شده‌اند، موکب‌ها در حال برپایی و آمادگی هستند و خادمان خود را برای پذیرایی، اسکان، بهداشت و درمان و خدمت‌رسانی به زائران آماده کرده‌اند.


زائران اصفهانی در کربلا

براساس آخرین آمار، ۲۹۵ هزار نفر از استان اصفهان برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین در سایت «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند. مدیر کل حج و زیارت استان اصفهان با اعلام این خبر می‌گوید: تاکنون حدود ۲۶۴ هزار نفر به جز شهرستان کاشان در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند، آمار ثبت نامی شهرستان کاشان هم ۳۱ هزار نفر بوده که در مجموع ۲۹۵ هزار نفر از استان اصفهان در سایت «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند. «غلامعلی زاهدی» پیش‌بینی می‌کند تا روز اربعین، شمار زائران استان اصفهان به جز شهرستان کاشان به 300 هزار نفر برسد و ادامه می‌دهد: هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام در اربعین نداریم و همه کسانی که توان زیارت دارند، می‌توانند در سایت سماح ثبت‌نام کنند. 

بنابراین توصیه می‌کنیم متقاضیان هرچه سریع‌تر در این سایت ثبت‌نام کنند و کار را به روزهای پایانی موکول نکنند. وی بیشترین ثبت‌نام‌کنندگان را از اهالی شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد معرفی می‌کند و می‌گوید: تعداد زائران امسال افزایش داشته، سال گذشته در مجموع 150 هزار نفر از استان اصفهان راهی کربلا شدند. زاهدی تنها راه سفر به کربلای معلی و شرکت در مراسم بزرگ اربعین را ثبت‌نام در سامانه سماح می‌داند و تاکید می‌کند: خروج از کشور از طریق چهار مرز انجام می‌شود که با ثبت‌نام در این سایت زائران از پوشش بیمه‌ای برخوردار خواهند شد، همچنین مدت اعتبار روادید موقت تا یک‌ماه پس از ثبت‌نام در «سماح» است.


برپایی 110 موکب از اصفهان در عراق

مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان نیز از برپایی 110 موکب از اصفهان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: پیاده‌روی اربعین کلاس جامعه‌پردازی و مشق آن حریت و استکبارستیزی و وحدت است و سیاست سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم اربعین سال 98 زمینه‌‌سازی و تسهیل‌گری فعالیت‌های مردمی و مذهبی بوده است. «حسن بابایی» همچنین تأمین مبلغ و سازماندهی کاروان‌ها و گروه‌های زائر از مبدا، آموزش مبلغان برای این برنامه بین‌المللی، تهیه و تدوین یک «سناریو دانش‌آموزی اردوی اربعین» و همچنین شناسایی فعالان عرصه اربعین و ایجاد زمینه هم‌افزایی آنها را برخی از مهم‌ترین راهبردهای سازمان تبلیغات اسلامی در اربعین امسال بیان می‌کند و می‌افزاید: در طرح اردوی دانش‌آموز اربعینی، فایلی در تمام شبکه‌های مجازی و رسانه منتشر شد که در آن رفتار و تعامل مربیان با دانش‌آموزان آموزش داده شد تا مسیر اربعین تنها به یک پیاده‌روی محدود نشود، بلکه در جهت رشد باشد.

 بابایی در ادامه از افزایش 30 موکب به فعالیت‌های امسال استان اصفهان در مراسم اربعین امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: تعداد موکب‌های اعزامی در هر شهرستان متفاوت است اما به طور کلی تاکنون به 104 موکب رسیده است و پیش‌بینی می‌شود به 110 موکب افزایش یابد.


اسکان 120 هزار نفر و پذیرایی از 450 هزار زائر در روز

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان نیز با اشاره به افزایش 70 درصدی تعداد موکب‌های امسال، می‌گوید: در این موکب‌ها برای اسکان بیش از 120 هزار نفر ظرفیت پیش‌بینی شده است. «مصطفی نوریان» می‌افزاید: موکب‌های اصفهانی روزانه بیش از 450 هزار نفر را پذیرایی می‌کنند، در حالی که سهمیه ابلاغی، پذیرایی روزانه 80 هزار نفر بوده اما با توجه به استقبال خوب مردم 65 برابر افزایش سهمیه خواهیم داشت.  از سوی دیگر تمام امکانات حمل‌و‌نقل استان اصفهان نیز برای جابه‌جایی زائران اربعین به خدمت گرفته شده است. 

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با اشاره به ایجاد موکبی در پایانه کاوه برای مسافران اربعین می‌گوید: پایانه مسافربری کاوه و صفه همه‌روزه و در ساعت‌های مختلف آماده سرویس‌دهی به شهروندان اصفهانی برای سفر به مرزهای مهران، شلمچه، خسروی و چذابه است. «عباس محبوبی» با اشاره به حجم بالای مسافران در ایام اربعین، یادآور می‌شود: سامانه «سنا سفر» (نمایشگر اطلاعات سفر) به‌روز‌رسانی شده است، این سامانه برای نخستین بار در کشور و در پایانه‌های مسافربری راه‌اندازی شده تا از سردرگمی مسافر هنگام ورود به پایانه مسافربری جلوگیری کند.


اعزام 2700 سرویس به مرز، بدون حادثه 

تاکنون 2700 سرویس از استان اصفهان به مقصد سه مرز مهران، چذابه و شلمچه اعزام شده است. مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اصفهان با اعلام این آمار می‌گوید: هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتیم و همه متقاضیانی که به دنبال تهیه بلیت بودند، بدون مشکل بلیت تهیه کردند و خوشبختانه اتوبوس‌های اصفهانی تاکنون 2700 سرویس بدون حادثه به مرز برده‌اند و بازگشته‌اند.

«مهدی خضری» درباره برنامه‌ بازگشت زوار اربعین نیز توضیح می‌دهد: باتوجه به استقبال و افزایش جمعیت زائران، 6 اکیپ از کارکنان اداره در سه مرز مهران، چذابه و شلمچه مستقر شده و با کمک‌ تشکل‌های صنفی امکاناتی را هم برای زائران فراهم کردیم تا در صورت تاخیر احتمالی بتوانند از این خدمات استفاده کنند.


۸۰ اتوبوس اصفهان در مرز مهران 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه نیز از اعزام ۸۰ دستگاه اتوبوس این شرکت به مرز مهران خبر می‌دهد و می‌گوید: امکانات و تجهیزات خوبی پیش‌بینی و قطعات پشتیبان تهیه شده است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد و شاهد توقف هیچ اتوبوسی به دلیل نقص فنی نباشیم. 

قدرت افتخاری، مراسم اربعین حسینی را نمادی مذهبی، دینی و سیاسی در جهان اسلام توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: شرکت‌های حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری نیز نقش عمده‌ای در جابه‌جایی زائران اربعین از نقاط مختلف مرزی دارند و بر همین اساس در اربعین امسال حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای شرکت اتوبوسرانی اصفهان، شامل راهبر و تدارکات برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی حضور دارند.


برقراری ۸۸ پرواز در مسیر اصفهان- نجف- اصفهان

برای مسافران هوایی کربلا نیز ۸۸ پرواز فوق‌العاده در مسیر اصفهان- نجف- اصفهان به مناسبت ایام اربعین برنامه‌‌ریزی شده است. مدیر کل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به این موضوع می‌گوید: با فرارسیدن ایام اربعین حسینی شرکت‌های هواپیمایی تابان، قشم‌ایر، کیش‌ایر، العراقیه و ماهان پروازهای فوق‌العاده در مسیر اصفهان –نجف- اصفهان برقرار کردند. «حسن امجدی» زمان شروع پروازها را از ۱۹ مهرماه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: پروازها تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۱۵ هزار زائر حسینی از طریق مرز هوایی به عتبات اعزام شوند.

 برای نخستین بار امسال زائران اصفهانی با قطار نیز به مرز خسروی منتقل شدند. مدیر کل راه‌آهن اصفهان در این باره می‌گوید: تاکنون بستری برای عزیمت زائران‌ کربلا با قطار وجود نداشت اما امسال به صورت آزمایشی این فرصت با اختصاص ۲ رام قطار فراهم شده است. «سید رضا سادات حسینی» تعداد مسافران نخستین رام قطار را ۳۵۰ نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: دومین رام قطار با ظرفیت ۳۵۰ نفر در روز ۱۶ مهرماه بقیه زائران عتبات عالیات را به مرز انتقال داد و امیدواریم با توجه به استقبال مردم اصفهان از حمل‌و‌نقل ریلی برای رسیدن به مرزهای غربی و با فراهم شدن زیرساخت‌ها، تا سال آینده به صورت روزانه این قطار در اختیار زائران قرار ‌گیرد.


تکذیب گرانفروشی بلیت اتوبوس

دبیر انجمن صنفی حمل‌و‌نقل مسافر استان اصفهان با رد شایعه گران‌فروشی در زمینه بلیت اتوبوس زائران اربعین می‌گوید: نرخ‌های جدید بلیت اتوبوس را انجمن صنفی اعلام کرده و فکر نمی‌کنم شرکتی یک ریال از این قیمت‌ها گران‌تر فروخته باشد. «امیر سیامکی» با تاکید براین که نرخ‌های جدید بلیت اتوبوس از 10 مهرماه امسال اعلام شده است، یادآور می‌شود: برای مسیر اصفهان به مهران، بلیت اتوبوس‌ معمولی 44 نفره 90 هزار تومان، بلیت اتوبوس کلاسیک 120 هزار تومان و بلیت اتوبوس تک‌صندلی VIP 150 هزار تومان است که در روزهای عادی سال به ترتیب 57 هزار و 500 تومان، 75 هزار تومان و 94 هزار و 500 تومان است. 

وی با بیان این‌که پس از پایان طرح اربعین و بازگشت زوار قیمت بلیت‌های اتوبوس به مبلغ عادی قبلی برمی‌گردد، می‌افزاید: در روزهای عادی سال، شاید 4 سرویس در روز به استان‌های غربی از جمله ایلام و کرمانشاه برود، اما این روزها حجم انبوهی از مردم به قصد زیارت بارگاه امام‌حسین(ع) به سمت مرزها می‌روند و چون هربار رفت و برگشت اتوبوس 2 میلیون تومان هزینه دارد ناگزیر به افزایش 50 درصدی قیمت بلیت بودیم.

ویژه‌برنامه‌های باغ رضوان

روزهای منتهی به اربعین حسینی حال و هوای خوبی برای افرادی که در انتظار سفر دوباره به مقصد عاشقی هستند و البته برای جاماندگان از سفر دارد که در این فضا افراد تلاش می‌کنند از ثواب زیارت و خدمت به زائران حسینی جا نمانند؛ به همین منظور سازمان آرامستان‌ها به مناسبت اربعین حسینی با همکاری اداره کل سرمایه انسانی اقدام به برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی همراه با زیارت اهل قبور کرده است. این همایش در روز جمعه ۲۶ مهرماه ۹۸ در آرامستان باغ رضوان جنب قطعه ایثارگران برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان پس از قرائت زیارت عاشورای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) از جنب قطعه ایثارگران، از کنار مزار شهدای گمنام و خیابان شهید مانیان گذشته و مراسم در پارکینگ قطعه ۲۷ با مداحی مداحان اهل بیت و قرائت زیارت اربعین و زیارت اهل قبور پایان می‌یابد.

در این همایش راهپیمایان بار دیگر با آرمان‌های والای حسینی تجدید پیمان می‌کنند و با یادآوری اهداف کربلای حسینی درس آزادی و آزادگی می‌آموزند. پارکینگ‌های شماره یک و دو جنب قطعه نام‌آوران و ایثارگران و پارکینگ‌های شماره سه و چهار روبه‌روی این قطعه، برای پارک خودروهای زائران در نظر گرفته شده است.


63 هزار یزدی  رهسپار کربلا شدند

امسال 63 هزار یزدی برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده و در حال اعزام هستند و این افراد قرار است در قالب 33 هزار و 757 گروه در این اجتماع بزرگ دینی شرکت کنند.شهر یزد با توجه به قرار نگرفتن در مسیر زائران امکان برپایی موکب و میزبانی از زائران حسینی را نداشت اما مجموعه شهرداری و شورای شهر با توجه به ضرورت امر نسبت به کمک‌رسانی به موکب‌هایی که برای خدمات‌رسانی به زائران برپا شده است، اقدام کردند. اعزام تیم‌های مختلف حمل‌ونقل، مدیریت پسماند، خدمات رفت‌و‌روب و از این دست تیم‌ها، از جمله اقداماتی است که شهرداری یزد برای خدمات‌رسانی زائران در مرز و در مسیر کربلا انجام داده است.


کمک 100 میلیون تومانی یزدی‌ها به زائران اربعین

معاون خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به این‌که از نظر قانونی امکان برپایی موکب در استان یزد وجود ندارد، اظهار می‌کند: شهرداری برای کمک به زائران نسبت به پرداخت 100 میلیون تومان با مجوز شورای شهر به موکب‌هایی که به زائران خدمات ارائه می‌کنند اقدام کرده است. «حسین صالحیان»می‌افزاید: از دیگر اقدامات می‌توان به اعزام اتوبوس برای انتقال زائران به مرز اشاره کرد که سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد انجام داده است.

وی همچنین از اعزام یک دستگاه ماشین سنگین و ماموران سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد برای جمع‌آوری زباله‌ها در مرز خبر می‌دهد. معاون خدمات شهری شورای اسلامی‌شهر یزد می‌گوید: چند تیم خدمات شهری نیز برای نظافت و رفت‌و‌روب به منطقه اعزام شده است.


اعزام 20 دستگاه اتوبوس

رئیس سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری یزد از اعزام ۲۰ دستگاه اتوبوس خط واحد برای کمک به زائران اربعین حسینی به مرز چذابه خبر می‌دهد. «محمدرضا شفیعی» با بیان این‌که خدمت به زائران حرم اباعبدلله الحسین(ع) در اربعین حسینی، افتخاری بزرگ برای مجموعه شهرداری یزد است، می‌افزاید: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، شهرداری اقدامات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف ایاب و ذهاب برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی انجام می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: براساس این هماهنگی‌ها، در حال حاضر سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری یزد با اعزام ۲۱ دستگاه از اتوبوس‌های بخش خصوصی با نام شهید حادثه منا و شهید حاج حسن دانش، نسبت به استقرار آنها برای انتقال زائران از مرز چذابه به مرز کشور عراق اقدام کرده است که نقش موثری در جلوگیری از ازدحام و معطلی زائران خواهد  داشت. رئیس سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به فاصله ۱۵ کیلومتری بین مرز ایران و عراق می‌گوید: این تعداد اتوبوس کار جابه‌جایی زائران اربعین حسینی را در این فاصله بر عهده دارند.


برپایی 42 موکب برای زائران اربعین

رئیس ستاد بازسازی عتبات استان یزد با بیان این‌که این ستاد مسئول کمیته اسکان و پذیرایی زائران است، می‌گوید: در این راستا برای 42 موکب ساماندهی پروانه صادر کرده‌ایم. «محمدرضا جعفری خرمی» می‌افزاید: 2 موکب‌ در ایران، یکی در مرز چذابه و یکی در مرز شملچه، 28 موکب در کربلا، 2 موکب در کاظمین و 6 موکب در مسیر نجف به کربلا مستقر هستند و به زائران خدمات می‌دهند.وی ادامه می‌دهد: مجموع این موکب‌ها 31 هزار نفر ظرفیت اسکان دارند و در اوج جمعیت امکان پخت غذا برای 40 هزار نفر را دارند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد می‌گوید: امسال حدود 171 کامیون و تریلی و نیسان بار این موکب‌ها را منتقل کرده‌اند که شامل اقلام مصرفی مثل برنج، نخود، گوشت، لوبیا، عدس به ارزش 5/4 میلیارد تومان با مشارکت مردمی‌است. وی ادامه می‌دهد: موکب‌ها از 10 صفر شروع به کار کردند و تا 23 ماه صفر خدمات‌رسانی را ادامه می‌دهند.


پذیرایی یزدی‌ها از زائران پاکستانی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی‌استان یزد از اعزام مبلغان زن و مرد به همراه کاروان‌های زیارتی اربعین خبر می‌دهد و می‌افزاید: این افراد در کنار اقامه نماز برای کاروان نسبت به ارائه مسائل معرفتی اقدام می‌کنند. حجت الاسلام «علیرضا نجیمی» ‌می‌گوید: به این مناسب فراخوانی منتشر و گردهمایی برگزار شد و نسبت به اعزام مبلغ و روحانیون معمم به همراه مجموعه‌هایی که درخواست کرده بودند، اقدام شد. وی ادامه می‌دهد: در حوزه موکب‌ها نیز تامین محتوا در قالب نرم‌افزار، سی‌دی و دی‌وی‌دی را برعهده داشتیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی‌استان یزد با اشاره به میزبانی یزدی‌ها از زائران پاکستانی که برای راهپیمایی اربعین به ایران سفر می‌کنند، می‌گوید: با هماهنگی با برخی از هیات‌های مذهبی استان فرصت برای پذیرایی از این زائران، هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت فراهم شده است. وی با اشاره به همراهی روحانیون در مراسم استقبال و بدرقه کاروان‌های زیارتی اربعین، می‌افزاید: برای بازماندگان از اجتماع اربعین نیز هر سال برنامه‌ای در برخی از شهرها و مناطق شهر از جمله شهر حمیدیا، شاهدیه، امامشهر و آزادشهر برگزار می‌شود و امسال نیز اجرا خواهد شد. نجیمی ‌می‌گوید: امسال قرار است این طرح در شهر یزد از آستان مقدس امامزاده جعفر به سمت مسجد جامع یزد در قالب راهپیمایی اربعین برگزار شود که با اقامه نماز ظهر اربعین پایان خواهد یافت.


افزایش ۳ برابری زائران چهارمحال و بختیاری در اجتماع اربعین

مدیر حج و زیارت چهارمحال وبختیاری گفت: تاکنون ۲۶ هزار و ۹۸۶ نفر از استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام مردم ۳ برابر پارسال است. «یوسف آقابزرگی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: شهرستان لردگان با ۶ هزار و ۸۶۳ نفر، شهرکرد با ۶ هزار و ۶۶۴ نفر بیشترین آمار ثبت‌نامی و صمصامی با ۱۴ نفر کمترین آمار ثبت‌نامی در سامانه سماح را به خود اختصاص داده‌اند. وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۹ هزار نفر از استان در پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام و شرکت کردند که آمار ثبت‌نامی امسال حدود ۳ برابر سال گذشته بوده است.

آقابزرگی، با بیان این‌که ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین حسینی تا ۲۷ مهرماه ادامه دارد، افزود: متقاضیان سفر اربعین حسینی از طریق دفاتر خدمات زیارتی سازمان حج و زیارت و یا از طریق اینترنت می‌توانند در سامانه سماح به نشانی اینترنتی samah.haj.ir نام‌نویسی کنند. وی اظهار کرد: خروج از مرزهای کشور بدون گذرنامه امکان‌پذیر نیست و کسانی که به تازگی برای تهیه گذرنامه اقدام کرده‌اند با استفاده از گذرنامه‌های موقتی که از پلیس +10 دریافت می‌کنند از مرزها خارج می‌شوند و پس از بازگشت از سفر، گذرنامه خود را تحویل می‌گیرند. هم‌اکنون ۱۳ دفتر حج و زیارت در استان چهارمحال وبختیاری فعال است.


آمادگی کامل استان  برای خدمت‌رسانی به زائران

هرسال خیل عظیمی از شیعیان دوستدار اباعبدالله‌الحسین(ع) برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی راهی کربلا می‌شوند و یزدی‌ها که از مریدان حضرت هستند، حضور پرشوری در این مراسم مذهبی دارند. تلاش مسئولان استان بر این است که هم در زمان اعزام و هم در زمان بازگشت و هم در طول سفر شرایط مناسبی برای خدمات‌رسانی به زائران فراهم شود و این موضوع با مدیریت ستاد اربعین حسینی بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شده است. مدیر اجرایی ستاد اربعین حسینی در استان یزد با اشاره به 2 برابر شدن زائران اربعین از استان یزد از آمادگی کامل استان برای اعزام و بدرقه زائران خبر می‌دهد. 

«سید محمدحسین موسوی‌زاده» می‌افزاید: امسال 41 موکب از مرز چذابه تا نجف، کاظمین، کربلا و مسیرهای بین این شهرها و یک موکب اتباع خارجی برای شیعیان افغانستانی در مرز ایجاد برپا شده است. وی می‌گوید: در این موکب‌ها ساماندهی اسکان هم برای مردان و هم زنان صورت می‌گیرد. پذیرایی صبحانه، ناهار، شام و پخت نان و میان‌وعده نیز از خدمات پذیرایی است که به زائران ارائه می‌شود.مدیر اجرایی ستاد اربعین حسینی اظهار می‌کند: این موکب‌ها تا 3 روز پس از اربعین حسینی در مرز، نجف و کربلا مستقر خواهند بود.

وی می‌گوید: بیشترین تعداد زائران استان با اتوبوس به مرز اعزام می‌شوند، به طوری که 240 دستگاه اتوبوس در مسیر یزد- مرز چذابه جابه‌جایی زائران یزدی را به عهده دارند و تاکنون 570 بار این مسیر را طی کرده و 20 هزار و 343 مسافر را جابه‌جا کرده‌اند. موسوی‌زاده می‌افزاید: برای پیک بازگشت هم این 240 دستگاه اتوبوس آماده‌باش هستند و باید در روزهای پایانی در مرز چذابه به یزد فعالیت کنند تا مشکلی برای بازگشت نداشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: البته 334 دستگاه اتوبوس موجود داریم که اگر احتیاج شود از آنها استفاده می‌کنند. دبیر ستاد عتبات عالیات استان یزد می‌گوید: تعدادی از مسافران هم با پیگیری ستاد اربعین استان و برقراری سفر هوایی به نجف، در قالب 10 پرواز رفت و برگشت به مراسم اربعین رفتند.

وی از آمادگی ستادهای اربعین در شهرستان‌های استان و ساماندهی زائران و خدمات‌رسانی به آنها خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به این‌که یزد در مسیر شیعیان پاکستانی برای شرکت در مراسم اربعین قرار دارد و آنها از شهرستان مهریز وارد یزد می‌شوند، 3 موکب در بهادران، ورودی مهریز، 10 کیلومتر بعد از مهریز و یکی در مسیر خروجی در آستان امامزاده هفتادر و یکی هم برای اسکان اضطراری در یزد برای آنها فراهم شده است. موسوی‌زاده از ایجاد مسیر امن مورد تأیید کمیته امنیت انتظامی استان برای زائران یزدی خبر می‌دهد و می‌افزاید: تمام تلاش این ستاد فراهم کردن بهترین شرایط برای زائران حسینی به مناسبت راهپیمایی عظیم روز اربعین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :